Skönhet i lösvikt – Intervju med LUSH

LUSH producerar naturnära och effektiva hudvårdsprodukter utan djurtester. Tydlighet vad gäller innehåll, vikt och pris är avgörande för alla delar av verksamheten.

LUSH:s affärsidé går ut på att framställa så naturliga, sköna och praktiska produkter som möjligt– utan att miljö eller djur kommer till skada.

Till en början lockade LUSH:s hår och hudvårdsprodukter mest till sig kvinnor, men Nadine Bergquist, marknadschef på LUSH, tycker det är roligt att se att könsuppdelningen kring hud och hårvårdsrutiner börjar luckras upp allt mer:
– När jag började på företaget för 11 år sedan arbetade jag själv i butik. De flesta killar som kom in då, gjorde det antingen för att hålla tjejerna sällskap eller för att köpa presenter. Men nu är de intresserade av produkter till sig själva. Om man ska generalisera lite, kan man säga att män ofta är intresserade av produkter som är enkla och effektiva, medan kvinnor fortfarande är ute efter lite vardagslyx med produkter som de mår bra av. Det finns emellertid också män som njuter av lite vardagslyx som till exempel färska ansiktsmasker och sköna badprodukter.

LUSH har bland annat uppfunnit den populära badbomben och schampokakan.
Båda produkterna säljs i fast form som upplöses i duschen eller badet.

– Det är produkter som tilltalar både den som vill unna sig lite vardagslyx och den som vill ha en hudvårdsprodukt som är praktisk. Schampokakan är perfekt att ta med sig på resan.

BUTIKER I ÅTERVUNNET TRÄ

I oktober öppnar också den nya renoverade LUSH-butiken på Centralen i Stockholm:
– Den är byggd med vårt nya koncept, som vi redan har använt i vår butik på Kungsgatan i Stockholm. Butikerna är byggda med gamla golvplankor. När det gäller produkterna använder vi så lite flaskor och burkar som möjligt och vi uppmanar våra kunder att komma in med sina gamla förpackningar så att vi kan återanvända dem. Som tack får man en färsk ansiktsmask.

EN BRA VÅG SÄKRAR ATT TRANSAKTIONEN BLIR RÄTT

LUSH säljer så mycket som möjligt förpackningsfritt och många produkter kan man köpa i lösvikt.

– Vi säljer våra tvålar enligt samma system som osten säljs i saluhallen. Man väljer själv hur stor bit man vill ha. Vågen är ett otroligt viktigt inslag i verksamheten. Alla våra kunder går hem med en etikett som visar vikt, ingredienser i produkten och kostnad. Transparens är oerhört viktig för oss, berättar Nadine.

All information som ska vara på etiketten, som ingredienser och pris, programmeras i Allvågs mjukvarusystem på LUSH huvudkontor. Sedan kommuniceras informationen i det systemet till alla butiker i Malmö, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Luleå.

Nadine förklarar att ärlighet är en del av LUSH ryggrad och då är en våg som går att lita på ett viktigt verktyg.

– Med Allvågs vågar blir affären väldigt visuell. Kunderna får exakt det de vill ha och den mängd de vill ha. Med vågsystemet kan vi också lägga till en beskrivning på etiketten till hur varje produkt ska användas så att kunden vet produkterna fungerar.

MJUKVARA, VÅG, KASSA – HUR FUNKAR DET?

Jonas Leth på Allvåg förklarar hur mjukvaran fungerar:

– När någon av våra kunder bestämmer sig för att använda vår back office-mjukvara hjälper vi till att installera mjukvaran. I just LUSH:s fall åkte vi ut till deras huvudkontor och installerade hela systemet. Totalt tar det ungefär tre dagar att samla all information som ska programmeras i vågarna men det beror givetvis på antal artiklar och ingredienser. När det finns på plats får vi igång systemet på ett par timmar.

Fördelen med att använda systemet är att man kan vara säker på att informationen blir korrekt och tydlig hela vägen – samma information skickas till alla butiker.

– Vi jobbar tillsammans med kunden hela vägen så att det ska bli enkelt– från huvudkontor till färdigt köp. Oavsett om kunden använder våra lösningar för alla delar – mjukvara, våg och kassasystem – eller om de har flera leverantörer, ser vi till att det funkar. LUSH bytte till exempel nyligen kassasystem. Då åkte vi ut och hjälpte deras kassaleverantör att få allt att fungera.

ALLVÅG BJUDER PÅ MJUKVARA FÖR HANTERING AV ARTIKLAR

Att ha en fungerande mjukvara för att administrera artiklar innebär att man som företag kan vara säker på att alla artiklar är uppdaterade oavsett var butiken ligger. Och köparen får all information på etiketten – med ett väldigt enkelt system. Vår rekommendation är att alltid installera mjukvaran, säger Jonas Leth

Under oktober bjuder Allvåg på tjänsten

KÖP ETIKETTVÅG AV ALLVÅG PRECIS SOM LUSH GÖR

CAS CL-5500 är den moderna etikettvågen och finns i flertalet utföranden. Helt enkelt en komplett etikettvåg! Den hjälper redan bland annat LUSH att utföra sina dagliga uppgifter. En etikettvåg kan hjälpa dig också! Du köper den till superpris hos Allvåg. Kontakta oss så berätta vi gärna mer.

LÄS MER